Викладач ВНЗ– це особа, яка належать до
основних соціально-професійних груп, на які суспільство поклало надзвичайно важливі
завдання: збереження і примноження культурних надбань суспільства й цивілізації
в цілому; соціалізацію особистості на важливому етапі її формування,
пов´язаному з професійною підготовкою.
Ключовою фігурою в
дистанційному навчанні є тьютор, що відповідає за проведення занять зі
студентами. З аналізу досвіду зарубіжних університетів видно, що в більшості
випадків розробник курсу і тьютор — це та ж сама особа. Багато досвідчених
викладачів віддають перевагу при проведенні занять зі студентами денній формі
навчання, використовуючи технологію дистанційного навчання.
Тьютор
Тьютор – особа, яка полегшує процес
навчання, роль якої - бути знаючим
партнером своїх слухачів.
Тьютор – це викладач-консультант, який контролює
навчальний процес у дистанційній формі й виконує одночасно функції викладача,
консультанта й організатора (менеджера) навчального процесу.
Функції
Функції
викладача
*
продукування знань — наукові дослідження, упровадження
їх у практику, експертиза; розробка нових навчальних дисциплін, освітніх
програм, науково-методичного супроводу;
*
передання знань — навчальний процес у розмаїтті форм,
методів, засобів і освітніх технологій;
*
поширення знань — видання навчальних посібників, наукових
монографій, статей; виступи перед громадськістю, участь у наукових,
навчально-методичних і культурно-просвітницьких заходах регіонального,
всеукраїнського і міжнародного рівнів;
*
формування в того, хто навчається, уміння й
усвідомлення необхідності навчатися упродовж усього життя.
Тьютор у процесі проведення дистанційного навчання виконує такі
функції:
1)
забезпечує реалізацію навчальних заходів, запланованих у межах
відповідного дистанційного
курсу;
2)
організовує проведення активних
форм навчання, що
базуються на постійній
взаємодії учасників навчального процесу і направлені на засвоєння
слухачами знань та оволодіння ними вміннями і практичними навичками;
3)
забезпечує своєчасну та якісну методичну допомогу слухачам;
4) забезпечує
своєчасну взаємодію зі
співробітниками Центру
дистанційного навчання, які здійснюють організаційне, адміністративне та
технологічне супроводження процесу дистанційного навчання.
Головні ролі
тьютора
Навчання включає два типи взаємодії: взаємодія зі змістом та міжособистісна
взаємодія. Саме у цих напрямах і полягає роль тьютора — створити та
підтримувати модель ефективного навчання, відповідати за підтримку
дискусійного напряму, передача спеціальних знань та відомостей, забезпечувати
гармонію у групі. Модератор дискусії
(тьютор) виконує чотири головні ролі:
§ Педагогічна роль. Використовуючи питання, фокусувати дискусію на
головні концепції, принципи та вміння.
§ Організаційна роль. Встановити програму роботи дискусії: предмет
обговорення, термін, процедурні правила та норми здобуття рішень. Керування
взаємодією та напрямом — важливий елемент успішності дискусії.
§ Соціальна роль. Створення дружнього соціального простору для навчання
підкреслює майстерність модератора: надсилання запрошень на початку,
стимулювання участі за допомогою специфічних прикладів, використання
зворотного зв'язку, дружнього тону.
§ Технічна роль. Тьютор повинен створити учасникам комфортні умови
роботи з системою та програмним забезпеченням.
Компоненти викладацької діяльності
1. Діагностичний
компонент – пов’язаний з вивченням індивідуально-психічних особливостей і
вихованості студентів, виявленням та визначенням рівня їхньої загальної освіти
й духовності, навичок і вмінь, необхідних для ефективної професійної та
повсякденної діяльності.
2. Конструктивно-проектувальний компонент є
наслідком орієнтовно-прогностичної діяльності, оскільки передбачає постійне
вдосконалення педагогом методики проведення різних навчально-методичних
заходів.
3. Організаційний компонент – потребує
досконалої педагогічної
техніки.
4. Аналітично-оцінний компонент, зміст
якого полягає в аналізі як власних дій, так і дій студентів, виявленні їхніх
позитивних сторін і недоліків, порівнянні отриманих результатів із
запланованими.
5. Дослідницько-творчий компонент – пронизує
всі попередні види
діяльності та своєчасно наповнює їх новим
змістом. Діяльність викладача вищої школи базується на дослідницьких даних,
які, з одного боку, стосуються визначення індивідуально-психічних особливостей
студентів, їхніх нахилів, життєвих настанов, а з іншого – визначають рівень
опанування знань, навичок і вмінь, їх духовний, інтелектуальний і фізичний
розвиток.
Обов’язки
Викладача
*
Підготовка навчальних курсів, їх методологічне і методичне забезпечення,
вибір засобів інформаційної (аудіо, відео, комп´ютерної, телекомунікаційної та
ін.) підтримки.
*
Читання лекцій,
проведення лабораторних, семінарських та інших практичних занять, конференцій,
рольових, ситуаційних і ділових ігор тощо.
*
Організаційно-методичне
забезпечення практики студентів і участь у її проведенні.
*
Пошук і розробка
нових педагогічних методів і освітніх технологій підвищеної ефективності.
*
Консультаційна та
інша індивідуальна робота зі студентами.
*
Планування,
організація й виконання наукових досліджень і конкретних практичних розробок.
*
Неперервний
особистісний і професійний розвиток, підвищення наукової та педагогічної
компетентності й кваліфікації.
Тьютора
*
ознайомлення
з матеріалом навчального курсу (якщо не він є автором курсу);
*
отримання
загальної характеристики перспектив студентів, вивчення їх навчальних потреб,
мети та інших подробиць;
*
визначення
ефективності запропонованих принципів, форм і методів дистанційного навчання.
Під час
навчального процесу тьютор
повинен:
q
координувати чисельність студентів у навчальних
групах, ознайомлювати їх з розкладом, процедурними вимогами;
q
встановлювати контакти зі студентами до початку
навчальної сесії, проводити їх ідентифікацію, особисто зв'язуватися зі
студентами;
q
отримувати від адміністратора відомості, що стосуються
групи, та відмічати їх у відповідній базі даних;
q
готувати найпростіші навчальні матеріали для
передавання студентам, наприклад, моделі відповідей, копії найкращих робіт студентів,
загальні коментарі про отримані документи, поширені помилки;
q
обговорювати з адміністрацією серйозні проблеми,
пов'язані з якістю роботи студентів;
q
отримувати підсумкові екзаменаційні матеріали та
відмічати їх у відповідній базі даних;
q
фіксувати труднощі у роботі студентів, усувати їх
разом із розробниками курсу;
q
допомагати студентам у разі необхідності змінювати
засоби інформації;
q
брати участь у розвитку матеріалів курсу;
q
інформувати студентів про можливість одержання
навчальних консультацій з конкретного навчального курсу;
q
консультувати студентів з навчальних проблем як при
особистій зустрічі, так і по телефону або за допомогою електронного зв'язку;
q
рецензувати контрольні роботи і подавати їх для
періодичного контролю до навчального центру;
q
виступати перед слухачами з популярними лекціями за
матеріалами курсів.
Основна послідовність дій тьютора під час ДН:
Основну послідовність дій тьютора поділяють на дві стадії - стадію організації представництва і стадію
забезпечення поточного процесу навчання.Під час організації представництва
тьютор вирішує такі завдання:
- перевіряє працездатність програмного комплексу,
виявляє і виправляє недоліки, якщо це необхідно, одержує електронною поштою
консультації з центру. Перевіряє
правильність функціонування навчальних програм у комп'ютерній мережі з
необмеженим або обмеженим доступом;
-
проводить нескладне навчання системного оператора або слухача курсу з метою
правильної установки і перебудов програм. Надає довідкову інформацію про деякі
особливості експлуатації основних програм слухачам;
-
здійснює реєстрацію слухачів за допомогою електронної пошти або ключової
дискети;
-
здійснює попереднє тестування набраних слухачів із подальшою фільтрацією і
формуванням груп. Погоджує, якщо в цьому є необхідність, з адміністрацією
центру по електронному зв'язку кандидатури слухачів і оформляє договори про
надання освітніх послуг.
Після
одержання з центру відомостей про попередню або іншу оплату оренди комп'ютерної
техніки і дозволу на початок навчання слухачів, тьютор установлює початковий
курс навчання роботи на комп'ютері. Спочатку він надає нескладні консультації
щодо органів керування диспетчера курсів і тестувальних програм. Наприкінці
вивчення курсу контролює складання іспиту. Одночасно із закінченням процесу
початкового навчання роботи на комп'ютері тьютор висилає відповідні протоколи
проходження курсу, протоколи складання іспитів, що автоматично формує програмне
забезпечення в центр і викладачу для перевірки практичних завдань та допуску
студентів до іспиту. Отже, вже на цій стадії в тьютора досить великий обсяг
роботи.
Переконавшись,
що група засвоїла й одержала початкові знання щодо роботи на комп'ютері, має
навички цієї роботи, тьютор видає навчальні електронні посібники, записані на
оптичному диску, з одночасним запитом про надсилання довідкових методичних
посібників, записаних на паперовому носії за конкретними адресами слухачів.
Етапи діяльності викладача :
Організаційний (підготовчий),
Основний (проведення заняття), аналіз діяльностію
Висновок
Навчання — це організована, двостороння діяльність,
спрямована на максимальне засвоєння та усвідомлення навчального матеріалу і
подальшого застосування отриманих знань, умінь та навичок на практиці.
Цілеспрямований процес передачі і засвоєння знань, умінь, навичок і способів
пізнавальної діяльності людини
організовує викладач ВНЗ.
Дистанційне
навчання – це індивідуалізований процес передання і
засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який
відбувається за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників
навчання у спеціалізованому середовищі, яке створене на основі сучасних
психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Важлива роль у ДН відводиться
тьютору, який у процесі супроводження навчального процесу виконує функції,
визначені за чотирма основними напрямами: інформаційні, комунікаційні,
організаційні, керувальні.
Комментариев нет:
Отправить комментарий