Нинішній стан вітчизняної освітньої галузі свідчить про наявність гострої потреби щодо впровадження не тільки новітніх інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіту і науку, але й використання нових відкритих електронних систем, призначених для підтримки і полегшення інформаційного обігу, створення електронних ресурсів для підтримки інформаційного обміну, забезпечення вільного доступу до результатів наукових досліджень, сприяння інтеграції освіти науки України у глобальний інформаційний простір.
Інформаційні ресурси — це сукупність інформаційних матеріалів — документів масивів інформації у формі публікацій, наукових звітів, електронних записів, баз данихі т. п., а також різноманітні пошукові системи, що забезпечують доступ до них.
Структурною одиницею інформаційного ресурсу є науковий документ, тобто матеріальний об’єкт, який містить науково-технічну інформацію і призначений для збереження і використання. Сукупність інформаційних ресурсів, пов’язаних між собою темою становить систему інформаційного забезпечення у будь-якій галузі.
Така система включає три основні компоненти:
– інформацію як сукупність відомостей, їх види та джерела, форми представлення;
– органи інформаційного забезпечення, які відповідають за збереження і поширення інформації;
– інструменти, що забезпечують доступ до інформації.
Під ЕОР (електронні освітні ресурси) розуміють навчальні, наукові, інформаційні, довідкові матеріали і засоби.
ЕОР є складовою частиною навчально-виховного процесу, має навчально-методичне призначення та використовується для забезпечення навчальної діяльності вихованців, учнів, студентів і вважається одним із головних елементів інформаційно-освітнього середовища.
Метою створення ЕОР є модернізація освіти, змістове наповнення освітнього простору, забезпечення рівного доступу учасників навчально-виховного процесу до якісних навчальних і методичних матеріалів незалежно від місця їх проживання і форми навчання, створених на основі інформаційно-комунікаційних технологій.
Основні види ЕО:
– електронний документ — документ, інформація в якому подана у формі електронних даних і для використання якого потрібні технічні засоби;
– електронне видання — електронний документ, який пройшов редакційно-видавниче опрацювання, має вихідні відомості й призначений для розповсюдження в незмінному вигляді;
– електронний аналог друкованого видання — електронне видання, що в основному відтворює відповідне друковане видання, зберігаючи розташування на сторінці тексту, ілюстрацій, посилань, приміток тощо;
– електронні дидактичні демонстраційні матеріали — електронні матеріали (презентації, схеми, відео- й аудіозаписи тощо), призначені для супроводу навчально-виховного процесу;
– інформаційна система — організаційно впорядкована сукупність документів (масивів документів) та інформаційних технологій, у тому числі з використанням технічних засобів, що реалізують інформаційні процеси і призначені для зберігання, обробки, пошуку, розповсюдження, передавання та надання інформації;
– депозитарій електронних ресурсів — інформаційна система, що забезпечує зосередження в одному місці сучасних ЕОР з можливістю надання доступу до них через технічні засоби, у тому числі в інформаційних мережах (як локальних, так і глобальних);
– комп'ютерний тест — стандартизовані завдання, представлені в електронній формі, призначені для вхідного, проміжного і підсумкового контролю рівня навчальних досягнень, а також самоконтролю та/або такі, що забезпечують вимірювання психофізіологічних і особистісних характеристик випробовуваного, обробка результатів яких здійснюється за допомогою відповідних програм;
– електронний словник — електронне довідкове видання упорядкованого переліку мовних одиниць (слів, словосполучень, фраз, термінів, імен, знаків), доповнених відповідними довідковими даними;
– електронний довідник — електронне довідкове видання прикладного характеру, у якому назви статей розташовані за абеткою або в систематичному порядку;
– електронна бібліотека цифрових об'єктів — набір ЕОР різних форматів, у якому передбачено можливості для їх автоматизованого створення, пошуку і використання;
– електронний навчальний посібник — навчальне електронне видання, використання якого доповнює або частково замінює підручник;
– електронний підручник - електронне навчальне видання з систематизованим викладом дисципліни (її розділу, частини), що відповідає навчальній програмі;
– електронні методичні матеріали — електронне навчальне або виробничо-практичне видання роз’яснень з певної теми, розділу або питання навчальної дисципліни з викладом методики виконання окремих завдань, певного виду робіт;
– курс дистанційного навчання — інформаційна система, яка є достатньою для навчання окремих навчальних дисциплін за допомогою опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій;
– електронний лабораторний практикум — інформаційна система, що є інтерактивною демонстраційною моделлю природних і штучних об'єктів, процесів та їх властивостей із застосуванням засобів комп'ютерної візуалізації.
Функціональні ознаки, що визначають значення і місце електронних освітніх ресурсів (ЕОР) в навчальному процесі, їх можна класифікувати як:
– навчально-методичні ЕОР (навчальні плани, робочі програми навчальних дисциплін, розроблені відповідно до навчальних планів);
– методичні ЕОР (методичні вказівки, методичні посібники, методичні рекомендації для вивчення окремого курсу та керівництва з виконання проектних робіт, тематичні плани);
– навчальні ЕОР (електронні підручники і навчальні посібники);
– допоміжні ЕОР (збірники документів і матеріалів, довідники, покажчики наукової і навчальної літератури, наукові публікації педагогів, матеріали конференцій, електронні довідники, словники, енциклопедії);
– контролюючі ЕОР (тестуючі програми, банки контрольних питань і завдань з навчальних дисциплін та інші ЕОР, що забезпечують контроль якості знань.
За визначенням С. Литвинової ЕОР — це вид засобів освітньої діяльності, які існують в електронній формі, розміщуються і подаються в освітніх системах на запам'ятовуючих пристроях електронних даних, є сукупністю електронних інформаційних об'єктів (документів, документованих відомостей та інструкцій, інформаційних матеріалів, процесуальних моделей та ін.)
Сучасні ЕОР: відображують змістовно-технологічні компоненти освітніх методичних систем, формують предметно-інформаційні складові освітнього середовища (закритого і відкритого), утворюють наповнення освітніх електронних інформаційних систем, призначені для різнобічного цілеспрямованого використання учасниками освітнього процесу з метою інформаційно-процесуальної підтримки навчальної, наукової та управлінської діяльності, інформаційного забезпечення функціонування і розвитку освітніх систем.
Структура ЕОР включає: змістову частину, програмну частину, методичні рекомендації для вчителя/викладача-тьютора, методичні рекомендації для учня/студента, настанову користувача для адміністратора локальної мережі комп’ютерного класу та системного адміністратора навчального закладу або ресурсного центру дистанційної освіти.
Змістова частини включає: зміст, теоретичну і практичну частини, діяльнісне середовище, у тому числі інтерактивні моделі, малюнки (схеми, графіки, карти, таблиці), інтерактивні схеми, фотографії, відеофрагменти, аудіофрагменти, 2D і 3D анімації, словники термінів і понять (глосарії, тезаурус), історичні довідки, перелік джерел інформації, контрольні запитання і завдання, тести. Навчальний матеріал — це методично цілісний ресурс, при його вивченні повинні передбачатися різні види навчальної діяльності. Обсяг, зміст навчального матеріалу і спосіб його подання в ЕОР повинні відповідати віковим та індивідуальним особливостям субʼєктів навчального процесу.
Програмна частини — це відображення змістової частини засобами ІКТ, мультимедія та за допомогою програмування, що включає тексти, медіаоб’єкти, завдання в текстовій формі, здійснення навігації ЕОР, пошук навчального матеріалу, програмно-методичне забезпечення для підготовки, обробки, передавання і відображення статистичних відомостей про рівень навчальних досягнень і результати тестування.
Методична частина — складається з методичних рекомендації для вчителя /викладача-тьютора, які повинні містити опис типових сценаріїв проведення різних типів уроків, і приклади їх створення в конструкторі уроків, приклади використання всіх модулів і об’єктів; методичні рекомендації для учня/студента, які повинні містити опис основних прийомів роботи під час самостійної (індивідуальної) роботи, а також для настанови користувача для адміністратора локальної мережі комп’ютерного класу або системного адміністратора навчального закладу, яка повинна містити опис дій для інсталяції, деінсталяції, експлуатації у різноманітних режимах, настройки програмного продукту для роботи у локальній мережі, можливих проблем та шляхів їх усунення, опис способів збору (збереження) і статистичної обробки інформації про результати діяльності учнів/студентів тощо.
Враховуючи все вищезазначене, зауважимо, що основні складові ЕОР — змістова частина, програмна частина та методичні рекомендації мають бути стандартизованими, відповідати тенденціям розвитку освіти і науки, відповідати традиційним дидактичним вимогам.
Узагальнюючи викладені вище дидактичні умови, можна сформулювати такі основні вимоги до змісту й організації ЕОР: засоби навчання, що є складниками ЕОР, мають проектуватись і створюватися з урахуванням ієрархії розумових дій і операцій суб'єкта навчання; структурування навчального матеріалу і його подання у ЕОР не повинні суперечити вимогам системності знань і систематичності їх викладу; ЕОР мають органічно вписуватися в навчальний процес, використовуватися як засоби колективної і самостійної діяльності учасників цього процесу; програмні засоби необхідно супроводжувати відповідним методичним забезпеченням.
Комментариев нет:
Отправить комментарий